www.afrodita-beauty.nl 

Schoonheidssalon



  

Vanaf 11 mei mogen schoonheidsspecialisten weer behandelingen geven. In opdracht van de overheid en met hulp van andere organisaties zijn er praktisch en uitvoerbare documenten opgesteld om schoonheidsspecialisten te helpen het werk te hervatten. Lees hier over hoe je de documenten moet gebruiken en wat je daarin terug kunt vinden.



  • Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen
    Dit is een uitwerking vanuit ANBOS die ingaat op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen in je salon, zoals bijvoorbeeld mondneusmaskers. Dit document is niet verplicht maar enkel een advies van ANBOS. Dit is opgesteld omdat op het moment van de totstandkoming van deze documentatie er door de overheid of het RIVM (nog) geen advies is gegeven over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen bij beroepsgroepen buiten de zorg.

    Mocht vanuit overheid of RIVM andere maatregelen (gaan) gelden, dan dient altijd het advies vanuit overheid of RIVM opgevolgd te worden.

Veel gestelde vragen
  • Klopt het dat er twee protocollen zijn?
  • Nee, er is één hygiëneprotocol en één door ANBOS opgesteld advies. Dit zijn twee aparte documenten met een aparte status.
    - De een heet: COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten en is verplicht.
    - De andere heet: Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen en is een advies dat je kunt volgen.

  • Hoe is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten tot stand gekomen?

  • Die zijn gemaakt door ANBOS op basis van de richtlijnen van het RIVM, aangevuld met de gegevens uit het richtsnoer Hygiëne, Arbeidsomstandigheden en Milieu (HAM) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg.

  • Waarom is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten verplicht?

  • Het protocol is de voorwaarde waaronder schoonheidsspecialisten vanaf 11 mei mogen werken. Die afspraak maken we met elkaar. Door dit na te leven, houden we rekening met elkaar en kunnen wij ons vak allemaal uitoefenen.

  • In het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten wordt gesproken over gangbare handelingen. Wat zijn dit?

  • Alle handelingen en behandelingen die je in je schoonheidsinstituut uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan het ontvangen van de klant, de behandeling zelf, het productadvies, het afrekenen en het maken van een vervolgafspraak en het afscheid van de klant.

  • Is het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen verplicht?

  • Nee, dit is een advies en niet verplicht. Het is een advies wat je kunt volgen om jezelf en je klant te beschermen.

  • Waarom is het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen niet verplicht?

  • Het kabinet geeft nu aan dat contactberoepen niet per se een mondneusmasker hoeven te dragen. Omdat er eerder vanuit de overheid geen advies werd gegeven over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, heeft ANBOS, naast het verplichte hygiëneprotocol, een aanvullend advies over persoonlijke beschermingsmiddelen uitgebracht. Dit advies kan naar eigen inzicht opgevolgd worden. Als je zelf besluit om meer maatregelen te willen nemen, dan kun je dit advies als leidraad gebruiken. 

  • Ik heb een ruimte in een gezondheidscentrum/een fitnesscentrum/een verzamelpand. Is dit dan ook voor mij bedoeld?

  • Ja, het geldt voor alle schoonheidsspecialisten, waar ze ook gevestigd zijn. Je zult afspraken moeten maken met de eigenaar of medegebruikers zodat jouw klant daar altijd veilig in en uit kan gaan.

  • Maar ik heb geen eigen toilet of wasbak. We maken gebruik van centrale mogelijkheden. Wat moet ik doen?

  • Maak goede afspraken met de eigenaar of medegebruikers over het frequent reinigen van de toiletten en wasbakken. Desnoods controleer/ reinig je dat zelf.

  • Moet ik straks de ANBOS poster COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten bij mijn voordeur/ingang hangen?

  • Ja, want daar beginnen de voorwaarden. Dan weet de klant dat je met het protocol werkt en waar zij/hij zich ook aan dient te houden.

  • Krijg ik ook een digitale versie van het protocol COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten en het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen?

  • Alle informatie kun je als lid downloaden van onze website.

  • Mag ik deze informatie ook aan mijn klanten sturen?

  • Natuurlijk. Het is belangrijk dat we de informatie goed delen. Dan weten jouw klanten dat ze bij jou in vertrouwde handen zijn.

  • Hoe zit het met stagiaires/artsen/nagelstyliste die in mijn salon werkt?

  • Voor de stagiaires/artsen/nagelstyliste gelden dezelfde regels als voor de ondernemer/werknemer. Iedereen dient zich hieraan te houden.
  • Temperatuur opnemen: moet ik een thermometer ter beschikking stellen voor mijn medewerkers?
    In het protocol staat beschreven dat voor zowel de eigenaar/ondernemer als eventuele medewerkers geldt dat zij elke ochtend hun temperatuur moeten opmeten. Dit is voor de bewustwording dat je met verhoging of koorts niet naar je werk mag gaan. Je mag als werkgever niet zonder toestemming bij je werknemers hun temperatuur opnemen. Vraag hen dit zoveel mogelijk thuis te doen. Op verzoek kun je eventueel een oor-thermometer (met verwisselbare opzetstukjes) beschikbaar stellen dat zij op het werk hun temperatuur kunnen opmeten.

  • Wat is het verschil tussen minder dan 38⁰ C en meer dan 38⁰ C?
    Er is officieel sprake van koorts bij 38⁰ C of meer. Als iemand in je directe omgeving of gezin koorts heeft, is het risico hoger en dat moet je serieus nemen: blijf thuis.
  • Wat als ik twijfel aan de gezondheid van een klant?
    Over het algemeen: bij twijfel niet behandelen. Leg goed uit aan de klant waarom je dat besluit neemt. Afhankelijk van de omstandigheden kun je de afspraak naar een latere datum verplaatsen.
  • Waar haal ik persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondneusmaskers) en materialen vandaan? 
    Je kunt bij jouw leveranciers informeren waar deze verkrijgbaar zijn. ANBOS doet geen uitspraken over waar deze ingekocht moeten worden. ANBOS mag en kan leden geen individueel inkoopadvies geven.
    ANBOS adviseert binnen het document Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddeleneen chirurgische mondneusmasker, Type IIR, conform EN 14683.
  • Wij/ik heb een winkel bij de salon. Geldt dan ook dit protocol?
    Ja, het protocol is ook in de winkel van toepassing plus de richtlijnen die gesteld worden aan winkels.
  • Waarom moet ook de stoelhoes na iedere klant worden vervangen? Ik heb niet zoveel hoezen, zijn er ook alternatieven?
    De stoelhoes en alle (hand)doeken of dekens die je bij de klant gebruikt moeten na de behandeling gewassen worden op 60 graden. De stoelhoes wordt vaak gebruikt om de stoel te beschermen en daar worden dan vaak nog handdoeken overheen gelegd. Micro-organismen kunnen zich echter door deze materialen verspreiden, daarom moet al het materiaal dat niet op een andere manier gedesinfecteerd kan worden, na elke klant worden gewassen.

    Een mogelijk alternatief is dat je geen hoes gebruikt, maar enkel handdoeken, daar heb je waarschijnlijk meer exemplaren van. Is er dan toch direct contact met de stoel, goed om die nog even extra te desinfecteren.

  • Ik draag al een bril, heb ik dan nog een anti-spatbril nodig?
    Er zijn ook anti-spatbrillen beschikbaar die over de bestaande bril geplaatst kunnen worden. Wil je een anti-spatbril die precies aan de juiste eisen voldoet, zie dan ons advies over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Heb je echter een bril met grote glazen dan worden je ogen al goed beschermt, dus kan dan ook. Je bril dient wel goed reinigbaar te zijn. Let erop dat je altijd kijkt wat voor jou het beste werkt en je niet met je handen aan je gezicht hoeft te zitten (bijv. telkens twee brillen terugduwen).

  • Moet er een plastic beschermingsscherm opgehangen worden bij de balie?
    Werk je alleen in jouw praktijk en kan de klant 1,5 meter afstand houden, dan is dat niet nodig. Werk je met meer mensen zorg er dan voor dat je 1,5 meter afstand kunt houden. Voorkom dat meerdere klanten tegelijk bij de balie staan. Markeer eventueel met tape op de grond waar de klant op 1,5 meter afstand van de andere klant kan staan.